Mutkia matkassa - kierros Afrikan lentokentillä

IMG_7380IMG_7387IMG_7386IMG_7402Jos pitäisi valita joku hetki, jolloin tuntuu erityisen minulta, se on hetki kun lentokone nousee ilmaan. Kun sunnuntai-iltana lentokone lähti Helsingistä kohti Tukholmaa, oli ihana olo. Siinä sitä oltiin, vihdoinkin lomalla, irti kaikista velvollisuuksista, matkalla Afrikkaan, kohti seikkailuja.Ripulirokotuksen tutkimusmatkalle Beniniin osallistuu tälle reissulle 11 ihmistä. Heistä suurimman osan kanssa juteltiin jo Helsinki-Vantaalla. Vaikuttaa sellaiselta porukalta, jonka kanssa parin viikon reissusta selviää oikein mukavasti. Sopivasti vieraita ihmisiä, joiden kanssa yhteinen matka hioo varmasti läheisiksi.Tukholmassa vaihdoimme konetta, lentoreitin piti viedä Addis Abeban kautta Cotonouhun Beniniin. Addisissa oli kuitenkin sumea sää, kone ei pystynyt laskeutumaan suunnitellusti. Kävimme koukkaamassa Punaisen meren rannalla sijaitsevan Djiboutin lentokentällä välilaskulla tankkaamassa ennen uutta yritystä kohti Etiopiaa.Pääsimme lopulta Addis Abebaan, mutta jatkolento Beniniin oli jo mennyt. Seuraava suora yhteys olisi lähtenyt vasta kahden päivän kuluttua, joten ei kun etsimään loputtoman jonon hänniltä tietä tiskille ja sieltä vaihtoehtoista reititystä. Saimme uudet lentoliput, ja päädyimme päiväksi Addis Abebaan hotelliin. Saimme päiväunet ja hyvää etiopialaista ruokaa sekä pienen kurkistuksen kaupunkiin.Pikkubussi heitti meidät samana iltana takaisin lentokentälle ja lähdimme yötä vasten lentämään Kigaliin, Ruandaan. Täältä kirjoittelen nyt blogia hyvän wifin voimin, kello on kolme ja vietämme yön lentokentällä, aamulla on tarkoitus jatkaa matkaa.Ensikosketukset Afrikassa reissaamiseen ovat tulleet siis pääosin lentokentillä istumisen ja jonottelun kautta. Toivottavasti huomenna pääsemme Beniniin ilman enää yhtään ylimääräistä mutkaa!